Patronatele si sindicatele din industria alimentara si din domeniul agriculturii propun realizarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, care sa impiedice "abuzurile" magazinelor."Propunem incheierea unui acord intre reprezentantii industriei alimentare din Romania si cei ai supermarketurilor privind practicile comerciale si elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurentei, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Economiei si Finantelor", se arata intr-un comunicat comun al mai multor patronate si sindicate din agricultura si industrie alimentara.Organizatiile propun interzicerea construirii supermarketurilor in centrul oraselor sau a zonele rezidentiale si obligativitatea "testului de competitie" inainte de acordarea autorizatiilor pentru construirea unor noi supermarketuri. In caz contrar, aglomerarile de trafic se vor accentua, vor disparea zone verzi si terenurile de joaca, iar pretul terenului in zonele de locuit va creste, se arata in comunicat.Reprezentantii producatorilor agricoli si din industria alimentara sustin ca supermarketurile exercita un abuz de putere, prin impunerea unor conditii contractuale care le reduc substantial profitul, duc la o crestere artificiala a preturilor si la falimentarea magazinelor de proximitate. "Lipsa de transparenta a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea 'taxelor ascunse' se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea supermarketurilor ajunge sa se situeze intre 30% pana la 60%, iar producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi", se arata in comunicat.Producatorii afirma ca supermarketurile le impun sa nu comercializeze produsele la preturi mai reduse in alte magazine, ceea ce conduce la o crestere artificiala a preturilor si afecteaza afacerile magazinelor de proximitate si a producatorilor mici, locali, traditionali, care nu pot satisface volumele si conditiile impuse de supermarketuri.